Zoeken in deze blog

vrijdag, januari 12, 2018

Expositie en schrijven.





Nou dat had ik nooit gedacht, dat mijn creaties nog eens mee mochten doen op een expositie.
In Streekmuseum De Meestoof in Sint-Annaland



wordt al een paar jaar een winterexpositie georganiseerd, met werk van eilandelijke (hobby) kunstenaars.  Laat het nu zo zijn, dat mij ook gevraagd is, om een paar dingen weg te zetten!  Ik heb de sculpturen voor de dag gehaald, eentje die bij iemand anders staat, opgehaald en ze netjes bijgewerkt, en daar stonden ze dan, alle zes de objecten , klaar voor transport.
Inmiddels is de expositie achter de rug en ik heb fijne reacties gekregen. Ja zelfs 1 sculptuur verkocht.
Voor wie het niet wist, of niet in de gelegenheid was om te komen, hebben we een paar foto's gemaakt. De gedachten bij de sculpturen staan ook op papier, dus wie wil kan hier nog even een snufje meenemen van wat er te zien was.
Dit was het zaalblad met wat info over de 'kunstenaar'. Wat officieel zeg... 😏


HELEEN BUTH- VILLERIUS

Heleen Buth-Villerius is op 5 oktober 1957 geboren in Oud-Beijerland.
Ze is gehuwd, heeft 5 kinderen, 4 schoonkinderen en 9 kleinkinderen.

Ze woont sinds mei 2008 in Poortvliet.

Op het gebied van kunstzinnige creativiteit heeft ze diverse technieken bij de kop gehad. Deze sculpturen van zelfhardende klei zijn daar een voorbeeld van.

Verder heeft ze ervaring met speksteen, ze fotografeert, ze schildert en ze schrijft kinderboeken. ( zie vitrine hiernaast)

Sculpturen als deze vinden hun oorsprong in actuele, vaak aangrijpende gebeurtenissen of gemoedsaandoeningen, veelal met een Bijbelse gedachte als achtergrond. Zo is het mogelijk dingen te verwerken.

Verschillende sculpturen vonden als speciaal geschenk hun weg naar een nieuwe eigenaar. 

Gedachten bij de sculpturen
Soms is een lied genoeg. Soms wil je het iets anders zeggen.

1. Lichtdrager   "Laat uw licht alzo schijnen.."  Mattheüs 5:16
*Zoek je licht? Je kan ook zelf een lichtje zijn!
Jezus zegt, dat hij hier van ons verwacht
dat wij zijn als kaarsjes, brandend in de nacht
en Hij wenst dat ieder tot Zijn ere schijn'
Jij in jouw klein hoekje, en ik in 't mijn..      

2. Koestering   "Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben." Joh 8 : 12
*Ik wandel in het Licht, met Jezus.
En luister naar Zijn dierb're stem
En niets kan me ooit van Jezus scheiden
Sinds ik wandel in Het Licht met Hem

3. Fier   "Ik ben zwart, doch liefelijk"  Hooglied 1: 5
Ik ben zwart doch liefelijk. Wat een mooi gezegde. Zwart in jezelf, maar liefelijk in Gods ogen om Christus' wil. Dat maakt klein, bescheiden. Maar ook: Fier. Want wie dit weet, hoeft zich nu vanwege de zwartheid niet meer te schamen. In Gods oog ; toch liefelijk. Hij heeft het Zelf gezegd.

4. Overwinning   "Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft". Rom 8: 37.  Gemaakt en geschonken n.a.v. overlijden van een dierbaar nichtje. NIET te koop
*Als je na veel zieke en zorgvolle dagen als 19- jarige afscheid moet nemen van dit leven is dat schokkend. Veel te jong, zeggen we dan. of: Ze heeft de ongelijke strijd moeten opgeven. en we zij stil.
Er is ook een keerzijde. We mogen haar verlost weten van alle smart en pijn. Ze heeft niet verloren, maar -door de dood heen- dit leven met al zijn lijden overwonnen. In Hem, Die haar van eeuwigheid had liefgehad. Daarom: Toch overwinning!
 
5. Overgave: (Braziliaans bruin speksteen.)

"Moede kom ik, arm en naakt, tot de God Die zalig maakt. "
Zangbundel Joh. de Heer lied 283  

6. Alles wordt nieuw: (Groene Iranese speksteen)  "De koe en de berin zullen tezamen weiden" Jesaja 11:7
Wat kan er een verlangen zijn
verlangen om verlost van alles,
en nog het meest van ons zelf,
verlangen naar een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde.
Waarop gerechtigheid zal zijn.
En waar God alles zal zijn
En in allen..


En hier een paar foto's…

1.





4

5

6



Toen de coördinator van de expositie hoorde van een andere vrijwilliger dat ik ook kinderboeken heb geschreven, nodigde hij me uit om ook daar een vitrine mee te vullen. Dus daar ben ik de volgende dag nog mee aan de slag geweest.  
Aangevuld met wat spulletjes van mijn verzameling oud speelgoed was ook dat een leuk gezicht. 









 
Bij de opening. Ja hoor ze heeft gewoon haar jas aan. Boerentrien, haha.😅
 


 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Het "Helend schrijven" nadert alweer de 7e sessie.


Man man, wat raakt het me. De ene keer meer dan de andere, maar het is heerlijk om zo met elkaar en als individu bezig te zijn; op een positieve manier schepje voor schepje de modder van je eigen ik afgraven. Al doende, kom ik tot allerlei ontdekkingen. Die ik  lekker voor mezelf houd. Nou vooruit; éen ervan wil ik hier wel delen: het zoeken naar innerlijke verbinding, iets wat mij behoorlijke parten heeft gespeeld, al vanaf mijn jong jaren, heeft voor heel wat opschudding en schade gezorgd in mijn leven. Nu ik me dat bewust ben, vallen er alweer puzzelstukjes op hun plek. Daar laat ik het even bij voor nu. In Maart start een nieuwe sessie, dat wordt weer een andere dan deze, en ik neig er sterk naar om nog een keer mee te doen. Er is nog plek! Geertje is gewoon een heerlijk mens. (Bij sommige mensen heb je het gevoel dat je ze veel eerder had willen leren kennen..) Hierbij de link om er meer over te lezen. https://helendeverhalen.nl/helend-schrijven/



ik ben trouwens ook begonnen met mijn hele leven op papier te zetten, vanaf mijn aller-vroegste herinneringen. Wat kan een mens zich veel herinneren! Ach ja, ik geloof dat het bij mij wel extreem is, hoor, wat er in die bovenkamer bewaard zit. Dat is te verklaren uit hoe mijn wezen is, HSP, beelddenkend en een sterkte rechter hersenhelft. Als je alles opschrijft en overziet, kom je soms ook tot een helderder zicht op feiten en gevolgen. En dat is heel nuttig. 

En verder.. Soms, op sommige dagen  heb ik een paar momenten op een dag het idee dat de bekkenbodem gaat begrijpen dat het anders mag. Dan voelt hij niet zo heel erg gespannen, ja soms zelfs ontspannen! Wie had dat gedacht! 😜 Meestal zijn dat dagen waarop er niets op de planning staat. Dus bezigheden en verplichtingen zijn kennelijk nog altijd 'spannend' voor Becky. Ik zal er nog maar met een gerust hart rekening mee houden. De hele wereld draait gewoon door, wat heerlijk. Waar het precies aan ligt, aan de Chiropractie, aan de oefeningen, aan de Haptotherapie , aan het schrijven.... ik  zal het misschien nooit kunnen achterhalen. 

Er gebeurt van alles binnen in mij. Ik ben zelfs een keer BOOS geweest.

 

Niet te geloven zeg. Boos op die nare spanning, die mijn lijf niet uit wil. Maar die nu ( heb ik het idee) af en toe aan het  'zoeken' is. Kan kloppen, het verplaatst zich, zegt de therapeut. Daarbij leerde ik dat de bekkenbodem staat voor levensbelang; de buikzone voor je gevoel; de borst en hartstreek voor je compassie; schouders, nek en hoofd voor het uiten van dingen, de benen voor de steun en armen en handen voor het 'handelen' van dingen. Kijk. Zo leer je weer eens wat. 😁 De spanning in mijn bodem betreft dus levensbelangrijke kwesties. Tja, dat was geen verrassing.. Maar mij is opnieuw verzekerd dat ik op de goede weg zit. Ik mag blijven opletten dat ik mijn dingen met kalmte en aandacht doe. Dat ik bewust die 'vertraging' inbouw om niet opnieuw van hoplakee flow te gaan. Iets wat je heel lang op een bepaalde manier hebt gedaan, vervang je niet zomaar door ander gedrag. Ik merk zelf ook wel dat dat cruciale zaken zijn. En dus; als mensen/ omstandigheden acties van me vragen die niet in mijn straatje passen, zeg ik vriendelijk maar beslist "Nee". Zonder me te schamen of uitleg te geven.

Trouwens: allen nog de Beste Wensen en Gods zegen voor het nieuwe jaar! het kan nog net. Tot de 14e, toch? 😄 


2 opmerkingen:

  1. wist niet dat je zo super creatief was!! allemensen zeg, wat leuk. Echt geweldig!
    Heerlijk dat je er ook baat bij hebt. toegeven is niet makkelijk. meewerken moet je leren, toch?
    Ja ook van hier nog een gezegend nieuwjaar. kan ook nog net hier, het is 1.58 min voor 14 januari, lol.
    een hartelijke groet!

    WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Creeren is een must!Als ik tijdenlang geen plek vind om creatief bezig te zijn verdort er iets in me. Lieve groet!

      Verwijderen

Blogarchief